تشخیص مشکلات احتمالی پیش آمده در نیروگاه خورشیدی به دو روش انجام میشود که میبایست به صورت توامان انجام شود
الف ) بازدید های روزانه و سه ماهه : جهت بازدید های روزانه توسط شرکت به مسئول نیروگاه ، آموزش های لازم داده میشود که به صورت بصری و روزانه یک چک لیست مشخص را بررسی کند که در صورت بروز نشانه ای مبنی بر احتمال ایجاد آسیب ، مراتب را گزارش دهد. بازدید های سه ماهه توسط اکیپ های شرکت و به صورت بررسی میدانی و بصری و همچنین با کمک تجهیزات مختلف از جمله پهباد انجام میشود . در زمان اوج تولید برق نیروگاه و با اسکن کردن پنل ها و تجهیزات ، مشکلات احتمالی ردیابی میشود و برای رفع آنها اقدامات لازم صورت میگیرد .
ب ) کنترل های هوشمند : کلیه سیستم ها و تجهیزات و سخت افزار ها به نرم افزار متصل میشود و اطلاعات ثبت گردیده و سنجش میشوند . این نرم افزار ها هم بر روی رایانه ها نصب میشوند و هم از طریق اپلیکیشن های مربوطه به تلفن های همراه متصل میشوند . هر گونه تغییری در میزان تولید برق با توجه به دیتاهای ثبت شده گزارش میشود و نوتیفیکشن هم برای هر تعداد اوپراتور قابل ارسال است .
- نظافت سطوح پنل :
در صورتی که پنل ها دوطرفه باشند ، هر دوطرف پنل باید نظافت شود و درصورت یکطرفه بودن صرفا سطح رو به خورشید نظافت میگردد . روش نظافت میتواند دستی یا مکانیزه باشد و جهت نظافت در بعضی نیروگاه ها صرفا آب استفاده میشود و در بعضی نیروگاه ها طبق برنامه مشخصی از مواد شوینده مخصوص هم استفاده میشود که مشخصا آلودگی های محیطی میتواند مهمترین پارامتر در انتخاب شیوه شستشو باشد.